☞M.ħęŕáνï☜:سوال👈چرا دشمنان امام حسن مجتبی ع اجازه ندادند بدن مبارک آن حضرت بعد از شهادت کنار مرقد پیامبر ص دفن شود؟؟؟؟

🌷⚫️پاسخ:

یکی از دشمنان سرسخت امام حسن ع معاویه پسر ابوسفیان بود که با دروغ و تزویر ،جعده همسر امام را وادار کرد که آن حضرت را به شهادت برساند تا او منافع مالی بسیار رسانده و به تزویج یزید دربیاورد.

یکی دیگر از افرادی که عداوت بسیاری با امام حسن ع داشت و حتی در جلوگیری از دفن جنازه ایشان در کنار مرقد پیامبر ص نقش موثری داشت، مروان بن حکم بود.
همان کسی که ، پیامبر ص او و پدرش را به خاطر کارهای خلاف و دشمنی هایشان نسبت به اسلام از مدینه بیرون کرده بود و عمر و ابوبکر از رفع تبعید آنها امتناع کرده بودند اماعثمان در زمان خلافتش آنها را برگرداند و مردان را داماد خود کرد.
مروان نسبت به خانواده پیامبر ص ، بغض و کینه شدیدی داشت و هیچ زمانی از آزار و اذیت اهل بیت پیامبر ص دست برنمیداشت.
همانگونا که میدانید مسلمان شدن بنی امیه و آل ابی سفیان از روی ناچاری بود زیرا در آن زمان اسلام قدرت یافته بود و آنها از ترس جان اسلام آوردند.
با توجه به روایت میفهمیم که مروان و امثال او چه میزان به اسلام پایبند بودند .به گونه ای که حتی سعی داشتند احادیث و سفارشات پیامبر ص گفته نشود و مردم آنها را فراموش کنند.
به همین دلیل آنها هرگز خالصانه مسلمان نشدند و از هر فرصتی برای ضربه زدن به اسلام استفاده میکردند .

آنها به گفته های پیامبر ص و دستورات حضرت اعتنایی نداشتند .
در جریان دفن امام حسن ع وقتی که ابوسعید خدری یکی از صحابه پیامبر به مروان گفت: آیا از دفن حسن کنار جدش ممانعت میکنی در حالی که رسول خدا او را سید جوانان بهشت نامید.

مروان با تمسخر به او گفت: اگر امثال تو حدیث پیامبر را روایت نمیکردند ضایع شده و از بین میرفت.
مروان سردمدار این فتنه بود و میگفت چرا عثمان باید بیرون مدینه دفن شود و حسن ع در کنار پیامبر ص.؟
فرد دیگری که در جلوگیری از دفن امام حسن ع در کنار مرقد پیامبر ص نقش داشت، عایشه دختر ابوبکر و همسر پیامبر ص بود که با تحریک مروان و به خاطر کینه فراوانی که از امام علی ع و فرزندان ایشان داشت از دفن امام حسن ع در آن روضه مبارک جلوگیری کرد.
دلیل دیگری که در رابطه با جلوگیری مروان از دفن امام حسن ع گفته شده ایناست که چون مروان آن زمان از حکومت مدینه عزل و برکنار شده بود با این اقدام میخواست معاویه را از خودش راضی کند و خوش خدمتی خود را به معاویه نشان دهد و دوباره به حکومت مدینه برسدو به همین خاطر بعد از اینکه از دفن امام حسن ع جلوگیری کرد قضیه را با آب و تاب برای معاویه گزارش کرد.
در این میان فرزندان آل امیه و آل ابوسفیان و فرزندان عثمان با او همصدا شدند و از این کار جلوگیری کردند .

عایشه نیز به فرزندان امام علی ع خصوصا به امام.حسن ع بدبین بود و نسبت به او کینه داشت.
عایشه در جریان دفن امام حسن ع گفت:

می خواهید کسی را که من دوست ندارم به خاته من داخل کنید،؟؟؟

البته ادعای عایشه مانند ادعای سایرین بهانه بود چون عایشه از خانه پیامبر ص سهم کمی داشت و نمیتوانست ادعا کند خانه همه اش مال اوست اما چون از حضرت علی ع و فرزتدانش به خاطر وقایعی که پیش از این جریان اتفاق افتاده بود کینه به دل داشت به این بهانه از دفن امام جلوگیری کرد.
و نکته اخر اینکه 👈هدف مهم مخالفان ااز این اقدام، دور کردن خاندان پیامبر ص از ایشان و جایگزینی وابستگان خودشان به عنوان نزدیکان پیامبر ص بود که البته در این هدف چندان موفق نشدند.
الا لعنة الله علی القوم الظالمین

موضوعات: هفته دفاع مقدس  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...